niedziela, 11 listopada 2012

Dyniowych przetworów ciąg dalszy :)

Ponieważ muszę się pobyć wszystkich nieprzetworzonych rzeczy, aby dalej tego nie targać, i nie wiem czy na dzień dobry będę miała gotową kuchnię, postanowiłam w pierwszej kolejności pozbyć się 6-cio kilogramowej dyni. Ponieważ blender jest już spakowany musiałam improwizować, według mnie wyszło nawet lepiej, niż z blenderem.
Na początku przygotowujemy puree z dyni: Obieramy i kroimy dynię na kawałki, ścieramy na tarce o dużych oczkach, wrzucamy do garnka i dolewamy wody (ja dolałam 1/2 wagi masy dyniowej). Gotujemy około 40 minut, dynia powinna zrobić się szklista. 
Z gotowego puree możemy przyrządzić dżem lub zupę dyniową wg uznania :)

DŻEM DYNIOWY Z KARDAMONEM 
(oryginalny przepis znajduje się na blogu La ciliegina sulla torta )
800 g puree z dyni,
400 g cukru (może być mniej, ja tak sypnęłam i wyszło wg mnie za słodkie, wg mnie wystarczy jakieś 250),
skórka z jednej cytryny (zamiennie można użyć suszonej skórki KOTANYI),
5-6 nasion kardamonu (lub płaska łyżeczka mielonego KOTANYI), (sok z 2ch większych cytryn, próba zrównoważenia smaku).
W nawiasie są składniki użyte do wersji B.
Wersja A (czyli tłumaczenie oryginalnego tekstu przepisu):
Ziarenka kardamonu (bez łupinek) utłuc w moździerzu. Wszystkie składniki wymieszać w garnku z 2 szklankami wody. Gotować ok. 40 minut, aż dżem zgęstnieje. Skórki cytryny wyłowić, a dżem przełożyć do słoików, zakręcić i odstawić do góry dnem aż ostygnie.

Wersja B (czyli jak ja to zrobiłam):
Do puree z dyni dodajemy cukier, łyżkę suchej skórki z cytryny, płaską łyżeczkę mielonego kardamonu, sok z cytryny, gotujemy wszystko razem około 20 minut, ja w celu przyśpieszenia procesu gęstnienia dodałam opakowanie Konfitur-FIX'u Diamanta. Gorący dżem przełożyłam do wyparzonych słoików, zakręciłam i do góry dnem aż ostygły.

DŻEM DYNIOWO-POMARAŃCZOWY 
(moja autorska kombinacja metodą prób i błędów ;) )
1200 g puree z dyni,
250 g cukru,
sok z 3ch pomarańczy,
sok z 2ch cytryn
2 łyżki suchej skórki z pomarańczy KOTANYI (lepsza byłaby świeża z 1-2ch pomarańczy, jeśli takową posiadamy, to wycinamy białą część, zostawiamy wyłącznie samą skórkę, i gotujemy w kilku łyżkach wody z cukrem, aż zrobi się szklista).
Można dodać kilka goździków i przed końcem gotowania je wyłowić, dżem będzie miał bardziej wyrazisty smak.

Wszystkie składniki wymieszać w garnku. Gotować ok. 40 minut, aż dżem zgęstnieje (bądź po zagotowaniu dodać jakiegoś FIX'a, zagotować i rozłożyć do słoików). Dżem przełożyć do słoików, zakręcić i odstawić do góry dnem aż ostygnie.

SMACZNEGO :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz